مقالات

 روشهای از بین بردن لک صورت

لک صورت

دلایل ایجاد لک صورت

شاید لازم باشد قبل از پرداختن به بهترین راه و روشهای از بین بردن لک صورت، درباره دلایل تشکیل و ایجاد لک صورت صحبت کنیم. دلیل اصلی ایجاد لک در صورت، تولید زیاد چربی در پوست است. پس از ترکیدن آکنه و از بین رفتن جوش‌، جای آن‌‌ها به‌صورت لک روی صورت باقی ‌‌می‌ماند.

مسدود شدن منافذ پوست با سلول‌‌های مرده و چربی زیاد، منجر به آکنه و  سپس لک در صورت ‌‌می‌شود. اگر تجمع چربی و مسدود شدن منافذ در لایه‌‌های بالایی اپیدرم اتفاق بیفتد، جوش‌‌های سرسیاه در پوست ظاهر ‌‌می‌شوند؛ اما در صورتی که تجمع سلول‌‌های مرده و چربی در لایه‌‌های داخلی پوست رخ دهد، آکنه در پوست ظاهر ‌‌می‌شود.
عوامل متعددی در ایجاد جوش و آکنه در صورت مؤثر هستند. مهم‌ترین عوامل مؤثر در این زمینه عبارت‌اند از:
    ژنتیک فرد
    تغییرات هورمونی
    استرس و فشارهای روحی و روانی
    تغذیه
    عفونت‌‌ها

برای پیشگیری و درمان چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

  • اولین نکته در پیشگیری و درمان لک صورت یا ملاسما این است که تماس اشعه آفتاب با صورت را به حداقل برسانیم. بهترین روش برای کاهش تماس با اشعه خورشید استفاده ازکرمهای ضد آفتاب است. استفاده از نقاب و کلاه‌های لبه دار هم به محافظت صورت از تابش آفتاب کمک می‌کند.
  • دومین نکته در درمان لک صورت پرهیز از استفاده صابون‌های اسکراب و وسایلِ ساینده بر روی پوست صورت است. بسیاری از افراد لک‌های صورت را سطحی فرض می‌کنند و به همین دلیل تلاش می‌کنند با استفاده از صابون‌های اسکراب یا وسایل ساینده، آنها را از بین ببرند.
  •  سومین و مهمترین روش درمان لک صورت استفاده از کرم‌های ضد لک است. نکته مهم این است که کرم‌های لک بر، باید حتماً زیر نظر پزشک استفاده شود چرا که مصرف ضد لک به مدت طولانی و با غلظت نامتناسب می‌تواند باعث تشدید لک صورت شود.
  • از طرف دیگر همزمان با مصرف کرم ضد لک باید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کرد تا روند از بین رفتن لک تسریع شود. نکته دیگر اینکه لک صورت به طور متوسط پس از 6-3 ماه درمان ضد لک از بین می‌رود و این لزوم حوصله کردن بیمار حین درمان را گوشزد می‌کند.

برای خرید انواع دستگاه پزشکی، کافیست با شماره‌های سایت فروشگاهی سودامدیکا تماس حاصل نموده و از مشاوره رایگان متخصصین مجموعه بهره‌مند گردید.

درمانهای دیگر لک صورت

درمان لک با لیزر
چندین نوع لیزر برای از بین بردن این لک ها وجود دارد از جمله این لیزرها، لیزر Q Switch، لیزر الکساندرایت با پهنای موج بسیار پایین و لیزر co2فرکشنال هستند.
درمان با  لیزر  co2 فرکشنال
لیزر فرکشنال روشی کاربردی برای جوانسازی پوست می باشد که برای موارد مختلفی از جمله درمان جوش، جای جوش و درمان لک نیز کاربرد دارد این لیزر موجب بازسازی رشته های کلاژن زیر پوست می شود و تعداد جلسات لازم برای این لیزر بسته به رنگ پوست و سن بیمار متفاوت می باشد و اصولا بین هر جلسه درمانی ۱ ماه فاصله است.
در این نوع لیزر، نور لیزر بر روی پوست صورت تابیده می شود که در واقع در اثر آن لایه ای از پوست صورت برداشته شده و التهابات ایجاد شده در اثر لیزر فرکشنال پس از مدتی با مراقبت های لازم از بین می روند.
مزیت این نوع لیزر نسبت به سایر روش ها این است که التهاب کمتری ایجاد می کند و اصولا زخمی روی پوست ایجاد نمی کند. همچنین دقت این دستگاه بالاست.
مزیت دیگر لیزر فرکشنال برای درمان لک این است که چون این لیزر فقط به ناحیه خاصی تابیده می شود از وارد شدن آسیب به نواحی دیگر پوست جلوگیری کرده و باعث بهبود سریع تر بیمار می شود.
درمان‌های لیزر فراکشنال co۲ آسیب ناشی از نور خورشید و لکه‌های خورشیدی که اغلب همراه آن هستند (که لکه‌های پیری، نقاط تیره یا لکه‌های کبدی) نیز نامیده می‌شوند را درمان می‌کند و همچنین‌ خال‌ها یا نشانه‌های مادرزادی را برمی‌دارد.
درمان لک صورت با میکرودرم ابریژن
در فرایند میکرودرم ابریژن متخصص پوست با استفاده از یک ابزار خاص و دارای سطحی خشن، لایه خارجی پوست را از بین می برد. این درمان با تحریک تولید کلاژن جدید سبب کاهش لکه ها می شود.
درمان لک صورت با کرایوتراپی
کرایوتراپی فرایندی است که در آن نیتروژن مایع با هدف انجماد بر نواحی تیره اعمال شده و به سلول های پوست آسیب می رساند. پوست معمولا پس از التیام رنگ روشن تری خواهد داشت.

  درمان لکه های قهوه ای روی پیشانی

اگر با ترکیبات توپیکال و درمان موضعی نتوانستیم لک را درمان کنیم، از روش های دیگری در درمان استفاده خواهیم کرد. برای مثال ترکیبات موضعی را تغییر می دهیم و مواد قوی تری به آن اضافه می کنیم و یا ضدلک های قوی تر استفاده می کنیم. همچنین برای افزایش میزان جذب دارو لیزر به کار می بریم. لیزر باعث تحرک بیشتر پوست شده و میزان جواب دهی را افزایش می دهد. لیزر های ND YAG  ، IPL ، الکساندرایت با طول موج های مخصوص به کار گرفته می شوند. هم زمان می توانیم برای افزایش جواب دهی در کنار به کارگیری لیزرها از CO2 فرکشنال یا اربیوم خفیف استفاده کنیم.

  درمان لک های ایجاد شده پس از دوران بارداری و زایمان

لک های آفتابی، لک های پس از دوران بارداری و لک های ناشی از تغییرات هورمونی پس از زایمان، درمان های متفاوتی دارند. اولین درمان آن ها مراقبت در برابر نور خورشید است. دومین درمان کرم های ضد لک های حاوی هیدروکینون، ویتامین ث، آربوتین و کوجیک اسید هستند که به صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده می شوند. این داروها باید ماه ها به مدت طولانی و به دفعات متعدد و ماه ها مصرف شوند تا اثر بگذارند. استفاده از این ترکیبات حتما باید در کنار مصرف ضد آفتاب باشد.

درمان با کیوسوییچ

 لیزرهای پیگمان که کیوسوئیچ معروف ترین آن هاست. این لیزرها باعث خرد شدن ذرات لک می شوند و از بین رفتن آن ها را تسهیل می کنند. کیوسوییچ در جلساتی به فاصله ی یک ماه و  ماهی یک بار انجام می شود.

برای اطلاع از تخفیف ها و خرید انواع دستگاه لیزر ارزان و خرید محصولات پزشکی ، به پیج اینستاگرام ما مراجعه نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *