مقالات

همه چیز درباره پی آر پی (PRP)

پی آر پی

پی آر پی چیست و چه کاربردی دارد ؟

پی آر پی پلاسمای غنی از پلاکت می باشد ماده ای که کاربرد زیبایی و درمانی دارد و تزریق می شود .پلاسما یکی از اجزای خون است که حاوی “فاکتورها” یا پروتئین های خاصی است که به لخته شدن خون کمک می کند. همچنین حاوی پروتئین هایی است که از رشد سلول حمایت می کنند. محققان PRP را با جداسازی پلاسما از خون و تمرکز آن تولید کرده اند.در این مقاله قصد داریم درباره کاربرد و عوارض احتمالی آن صحبت کنیم .

 

پی آر پی چیست ؟

تزریق PRP به بافت های آسیب دیده بدن را تحریک می کند تا سلول های جدید و سالم تولید شود که در نهایت منجر به بهبودی پوست می شود.  فاکتورهای رشد در روی بافتها تمرکز دارد لذا ممکن است بافتهای بدن سریع تر از سایر قسمت های بدن بهبود یابند.

 

روش انجام کار چگونه است ؟

مقدار کمی ازخون بیمار برای تولید پلاسمای غنی ازپلاکت گرفته می شود. و در دستگاه سانتریفیوژ قرار داده میشود، به محض فعال شدن، پی آر پیPRP از طریق سرنگ و سوزن های مخصوص به داخل پوست تزریق می شود.

 

سانتریفیوژ و تغلیظ پی آر پی

نمونه خونی گرفته شده در مرحله قبل در دستگاه سانتریفیوژ پی آر پی قرار داده می‌شود (دستگاهی که اشیا را حول یک محور ثابت می‌چرخاند). این دستگاه پلاکت‌ها را ایزوله کرده و پلاسمای غنی از پلاکت  یا همان پی آر پی را شکل می‌دهد.

در طی این پروسه پلاکت‌ها فعال شده‌ و فاکتورهای رشد را آزاد می کنند و خاصیت طبیعی آن‌ها برای بهبود بافت‌ها را تحریک ‌کنند. بسیار از پزشکان این فرآورده را به عنوان «طلای مایع» قبول دارند. سانتریفیوژ کردن تقریبا 15 دقیقه طول می‌کشد.

برخی پزشکان نمونه خونی بیمار را دو بار سانتریفیوژ می‌کنند تا یک پی آر پی فوق غلیظ بدست آورند. دلیل انجام این کار این است که فاکتورهای رشد بیشتری در تغلیظ پلاسمای غنی از پلاکت بدست آید و برای بیمار مفیدتر باشد، زیرا به پروسه دستیابی به بهترین نتایج در کوتاه‌ترین زمان کمک می‌کند.

 

میکرونیدلینگ قبل از تزریق  پی آر پی صورت

در همین حین، پوست بیمار تمیز شده و برای پروسه درمان آماده می‌شود. قبل از استفاده از دستگاه میکرونیدلینگ ، کمی داروی بی ‌حسی (به صورت کرم یا پماد) به صورت بیمار و سایر نواحی مورد نظر برای درمان زده می‌شود.

سپس دستگاه میکرونیدلینگ به آرامی زخم‌های سوزنی ظریفی در پوست ایجاد می‌کند و دستیار ، دستگاه را در امتداد صورت حرکت می‌دهد تا سوزن‌ها به لایه‌های بیرونی پوست (اپیدرم)، به عمق تقریبا 2 میلی متر، نفوذ کنند. این سوزن زدن و عمق آن باعث قرمزی و تورم پوست می‌شود، که جای نگرانی ندارد و پس از چند روز به حالت عادی برمی‌گردد.

فرآیند سوزن زدن قبل از استفاده از سرم باعث تولید کلاژن زیر پوست می شود. تحریک کلاژن به سرعت، چین و چروک صورت و زخم های آن را بهبود می‌دهد و محل درمان را برای مرحله بعدی آماده می‌کند.

دستگاه میکرونیدلینگ مناسب، با کیفیت عملکرد بالا، در کاهش ریسک نتیجه میکرونیدلینگ و ترمیم پوست بسیار تاثیر گذار است.

 

این روش چگونه عمل می کند ؟

با ایجاد کانال های میکروسکوپی به پی آر پیPRP اجازه می دهیم به عمق پوست مبتلا به اسکارآکنه نفوذکند تاپاسخ التیام بخشی زخم آغاز گردد. پاسخ به

پی آر پیPRP،تکثیر کراتین وسیتوفیبروبلاستهاست که این خود تولید پوست جدید راتحریک می کند.پی آ رپیPRP  علاوه بردرمان جای جوش،با ایجادعروق خونی جدید،باعث افزایش نشاط پوست شما می شود.عروق خونی جدید،مواد مغذی حیاتی را در جهت حفظ سلامتی پوست فراهم می کنند.

برای خرید تجهیزات پزشکی ، کافیست با شماره‌های سایت فروشگاهی سودامدیکا تماس حاصل نموده و از مشاوره رایگان متخصصین مجموعه بهره‌مند گردید.

انواع کاربرد پی آر پی صورت:

_پی آر پی زیر چشم

ایجاد تیرگی در اطراف چشم می شود که ممکن است، احساس ناخوشایندی برای فرد داشته باشد.

در طی این روش، پلاسمای غنی از پلاکت به پوست زیر چشم تزریق می شود. درمان به طور متوسط بین 30 تا 60 دقیقه طول خواهد کشید. تزریق پی آر پی برای رفع سیاهی، تیرگی و رنگدانه زیر چشم بکار می رود.

اگرچه نتایج تزریق پی آر پی بیشتر از درمان های مشابه دوام و ماندگاری دارد، اما بخاطر داشته باشید که نتایج تزریق پلاسما چشم ماندگار نیست. از آنجا که در درمان های پی آر پی، از خون خود فرد برای آزمایش استفاده می شود، احتمال بروز خطرات و عوارض جانبی جدی وجود ندارد. با این حال، برخی از عوارض مانند خارش یا تحریک خفیف تورم جزئی کبودی در محل تزریق ممکن است رخ دهد.

 

_پی آر پی ابرو

احیای ابرو با پی آر پی از قدرت پلاکتهای خون برای تقویت رشد فولیکول‌های تنبل و مرده مو استفاده می‌شود. در مراقبت های پس از تزریق پی آر پی آغاز این پروسه یک نمونه خونی کوچک (معمولا در حد چند قاشق غذاخوری) از فرد گرفته می‌شود، این نمونه در سانتریفیوژ قرار داده شده و تا زمانی که پلاکت‌ها از خون جدا شوند، چرخانده می‌شود. سپس این پلاکت‌ها به یک سرم مخصوص رشد مجدد اضافه می‌شوند.

در این مرحله پلاکت‌هایی که تغلیظ شده اند، به یک دستگاه میکرونیدلینگ افزوده شده تا به ناحیه ابرو تزریق شوند. پلاکت‌ها باعث تقویت رشد فولیکول‌های مو می‌شوند و طی سه تا چهار هفته موهای ابرو را بیشتر می‌کنند.

 

_درمان جای جوش با پلاسمای خون

 

_پی آر پی برای خط خنده

یکی از مواردی که روی ظاهر پوست تاثیر گذار هستند، خطوط ایجاد شده روی صورت و چین و چروک‌ها هستند که پی آر پی به کاهش این موارد و بهبود رنگ و حالت صورت کمک می‌کند. این روش معمولا همراه با میکرونیدلینگ یا به صورت تکی به پوست تزریق می‌شود تا تولید الاستین و کلاژن را تحریک کرده و وضعیت کلی پوست را بهبود دهد. این درمان برای نواحی متداول مانند خطوط پایین پلک، خط لبخند و خنده، زخم ها و آکنه‌های روی گونه، چانه و پیشانی موثر است.

 

_پلاسما غنی شده از پلاکت برای لب

به طور کلی، تزریق پی آر پی به لب باعث تحریک سلول‌ها و کاهش اثرات پیری می‌شود. پلاسمای غنی از پلاکت رشد سلول‌های جدید را تحریک کرده و سلول‌های آسیب‌ دیده را از محدوده مورد نظر حذف می‌کند. در نتیجه نتایجی نظیر بهبود سلامت پوست و احیای بافت را به دنبال خواهد داشت.

 

_گونه گذاری با پی آر پی

 پی آر پی منبعی غنی شده از پلاکت، فاکتورهای رشد و سیتوکین‌هایی است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شوند و پروسه احیای سالم بافت‌های بدن را کنترل و تحریک می‌کنند. می‌توان پی آر پی را همراه با فیلر استفاده کرد.

فیلر به پوست کمک می‌کند تا حجمی که با گذشت زمان از دست داده اید را مجددا بدست بیاورید و اضافه کردن پی آر پی ، کمک می‌کند تا این نتایج به کمک تحریک پروسه احیای طبیعی بدن، ماندگاری بیشتری داشته باشند. علاوه بر این خطوط چین و چروک و آکنه و حتی بافت غیریکنواخت پوست را ترمیم می‌کند. کاری که فیلر به تنهایی قادر به انجام آن نیست. این دو روش درمانی هریک به تنهایی به خوبی کار می‌کنند اما همراه با یکدیگر می‌توانند نتایج بهتری با ماندگاری بیشتر ارائه دهند.

 

مراقبت های قبل از تزریق پی آر پی صورت

    در معرض آفتاب طولانی مدت یا آفتاب سوختگی قرار نگیرید.

    پوست باید تمیز و عاری از آرایش یا سایر محصولات باشد.

    اگر زخمی داشته باشید پزشک شما را ارزیابی می کند که آیا برای تزریق آماده هستید یا خیر.

 

مراقبت های بعد از پی آر پی صورت

 حداقل 6 ساعت بعد از عمل به پوست خود دست نزنید. اجازه دهید سرم روی پوست شما باقی بماند تا بتواند به کار خود ادامه دهد.

  ناحیه تحت درمان را در معرض حرارت زیاد قرار ندهید.

 فعالیتهایی که باعث خیس شدن یا تعریق می شود را انجام ندهید.

 می توانید صبح روز بعد صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید، اما از استفاده از مواد پاک کننده ای که باعث آسیب می شود خودداری کنید. قبل از تماس با پوست ، دستان خود را با صابون بشویید.

حداقل به مدت 24 ساعت و تا زمان بهبودی از آرایش کردن خودداری کنید.

 

عوارض پی آر پی  چیست؟

از آنجا که در روش پی آر پی PRP به غیر از پلاکت خون از هیچ ماده خارجی استفاده نمی شود، ایمن ترین روش درمانی در دنیا شناخته شده است. به علت اینکه در پی آر پی PRP از تحریک فیبروبلاستها استفاده می شود بدیهی است که اثرات درمانی آن به تدریج ظاهر گشته و اولین تغییرات مثبت را بعد از دو تا سه هفته از اولین درمان مشاهده می شود. البته نتیجه مطلوب در پایان ماه دوم تا سوم حاصل خواهد شد. بدلیل وجود گلبول های سفید در پی آرپی احتمال عفونت در روش پی آر پی تقریبا صفر است. با توجه به اینکه مواد پی آرپی از بدن خود فرد حاصل می شود آلرژی و حساسیت ایجاد نمی شود. ممکن است  بعد از تزریق در بعضی از نقاط نزدیک چشم کبودی های کوچکی ایجاد شود که یکی دو روز بعد بر طرف می شود.

 

برای خرید تجهیزات پزشکی ، کافیست با شماره‌های سایت فروشگاهی سودامدیکا تماس حاصل نموده و از مشاوره رایگان متخصصین مجموعه بهره‌مند گردید.

برای اطلاع از تخفیف ها و خرید انواع دستگاه پزشکی و زیبایی ، به پیج اینستاگرام ما مراجعه نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *